Search The Web With Google

Custom Search
   




Alfian on Facebook | Create Your Badge

Weekend oh weekend

Last week saya balik dari cuti panjaaang :)

Jumaat sebelum tu, balik ke B Pahat... lepas tu pada masa yg sama, jadik pengapit utk member yang kawin di Muar... Selasa tu pulak, pulang ke Bangi... Ahad tu pon saya jadik pengapit kepada member yg sama. Kebetulan saya berada di kedua2 tempat dia kawin... hehehehe. Member dari zaman kanak2 riang... so apa salahnye ye dok ngapit? Dapat makan high table sekali. Hehehe... (Rasa2nya saya lah orang paling banyak makan di high table pengantin)...

Anywayz... berbalik kepada topik post.

Weekend hari tu, ada 2 event yg memang saya nanti2kan.

1. MEMANCING TENGGIRI DI TUAS YAN (Trip ke-3)
2. LIVERPOOL vs MANCHESTER UNITED

Tapi tu la... nak dijadikkan cerita.... agenda nombor satu dan dua... kedua2nya serba tak jadi.

Kisah agenda (1):

Saya, Azrul dan Khalil... seperti trip2 yg sebelum ni, menerpa ke arah peluang utk pergi memancing tenggiri di Yan, Kedah. Kitorang mmg sukak sangat kalau nak gi hunting tenggiri ni. Saya siap buat sampai 9 perambut tenggiri. Hehehehe... tu kira melampau gak la tu.... tapi takpe... sebab mmg saya seronok buat benda tu.

Kali ni kami terpaksa bertolak awal... pukul 2 PAGI! P Ramlee pon kalah, pasal dia dulu nyanyi lagi pukul 3 pagi :) Kitorang kul 2 pagi dah kena berjalan. Bukan sebab apa... air surut kali ni awal. 22hb March... air start surut gilos jam 4:30-5:30 pagi! Jadik, kalau dah surut ayor laut tu, maka bot tak buleh la nak berlepas dari jeti... Jadi tu la pasal kitorang kena bertolak pukul 2 pagi... Sebab nak sampai Yan dari Nibong Tebal dalam 1.5 - 2 jam... Tapi takpe... kitorang gagah gaks.

Dipendekkan cerita... kitorang berjaya naik bot kul 4:30 lebih sket... Bila dah keluar matahari sket... kitorang gi la Tuas2 yang telah siap 'dilabel' dengan pacakan buluh2 panjang... Saya mula casting... Casting ni maksud dia... campak umpan ke tengah laut... lepas tu 'cast' atau tarik balik la umpan tu balik ke bot. Kami pakai umpan ikan kembong (mati)... Kalau kena cara tarik tu, memang nampak menarik utk pemangsa... tapi tu la.... Pemangsa yang dinanti2kan (yakni Tenggiri a.k.a. Spanish Mackerel), tak kunjung tiba. Casting punya casting punya casting... tak mai mai jugak dia. Ghapla Jingga ka? .... Bot yg datang dua hari sebelum kami, bawak naik 12-ekoq! Yang sebelum tu lagi la... 30-ekoq! Lepas tu ada dengaq orang dapat sampai 70-ekoq! Tu dah leh jadik millionaire dah tu! .... tapi apa kan daya... Allaah Ta'aala decide tamau kasik kami any tenggiris... Actually kitorang dapat seekor... tapi tu memang baby habis la. Panjang dalam satu hasta lebih sket je. Last sekali, dibuat gulai aje. Sib baik gulai sedap... banyak tul saya bedal... siap hirup2 lagi. Hehehehe...

Anywayz... sebab takde tenggiri menggigit... saya decide fishing cara 'bottom'... yakni melepaskan umpan (hirisan isi ikan kembong mati) ke dasar lautan. Alhamdulillaaah, berkat doa, dapat jugak la saya, Azrul dan Khalil menaikkan kerisi merah yang beso2!!! Syok jugak la kiranya. Kerisi mengubat rindu tenggiri. Hehehehehe.... Member2 lain pon layan gak 'bottom'... In the end, dapat banyak jugak la ikan... Syukur Alhamdulillaaah.

Tapi tu la, tenggiri tamau makan kali ni. Kira trip yang agak gagal dari sudut 'pe-nenggirian'. Quite an eye opening experience gak la. Tak semesti g trip dapat ikan yg kita ndak. Ni semua Allaah yang tentukan. Tapi takpe... kami akan cuba lagi... insyaAllaah bulan JUN nanti, kami pergi lagi :D Doakan tenggiri menggigit umpan dan melekat ya :D

Kisah agenda (2):

Walllaaa wehhhh... LIVERPOOL vs MAN U, pukui 9:30 malam. Lepas tu pulak, 12:00 am ada Chelsea lawan Arsenal. Tapi saya lebih menumpukan perhatian pada LIV vs MANU... sebab saya mmg sokong Liverpool dari zaman saya kenal John Barnes dan Peter Beardsley. Hehehehe. Tapi tu la... mmg not my weekend. Pasukan saya, Liverpool... tewas di tangan Man U... 3 bijik berbalas KOSONG! Kungpau!!! Zero!!! Mulussss.... uwaaaaaaa!!!! Tenggiri tak dapat... LIVERPOOL pulak kalah. Ish.... Ok. tu je cerita agenda (2). Hehehehe... Pasal takde melibatkan ikan, maka cerita dia pendeks aje :D

Anywayz... itulah cerita weekend saya.

Eye opening experience on the tenggiri side...

and

Also an Eye oepener on the soccer match side... sebab apa, dari match tu la saya dapat nengok betapa bongoknya seseorang player itu can get, dan jugak betapa bungkuskroknya seseorang referee itu mampu menggunakan kuasanya.

Tapi takpe... ni semua penglaman hidop :D Kalau takde benda2 ni, tak meriah la ye dok.

God gives all of this for a (or many) reason(s) :) Jadik take it in stride je la tul tak :D

Okie dokie. Semoga lain kali, akan lebih berjaya weekend saya....

Assalaam aleykom WBT dan Salam Muhibbah dari http://alfiantroxion.blogspot.com.

2 comments:

ahj-sd2 said...

bulan 6 nie kita bawak pukat mattt... hohoho...

Ahmad Javanese said...

kang semua dapat... ikan tengggiri baby, remaja dan dewasa serta tua... dan juga ikan dorado, tuna, dan juga TOK WAN!!!! hehehehe...

harap2 insya-Allaah, ado la ikan bulan 6 ni ek :D

Related Posts with Thumbnails

Thanks for dropping by