Search The Web With Google

Custom Search
   




Alfian on Facebook | Create Your Badge

Chef Nor Shazwan and her De Longhi :D

[[Previous Entry on Farhanah's Artwork]]


Assalaam aleykom WBT and a very2 good day :)

A few days back, I, my wife and Farhanah went to the newly established Jaya Jusco in Bandar Perda... just somewhere off Bukit Mertajam. Eh, or is it IN Bukit Mertajam? Hmmm... Not sure. I am orang kampung Bandar Baru Bangi... yes, that is a good alasan.

Annywayz...

My wife was talking about making kueh raya for the up-coming festive season insya-Allaah, so she thought a bigger and better oven would certainly make her happy :) I also agree, because sebelum ni, Cik Wan kita buat kueh raya and small cakes only using our Toaster Oven yang kecik cinonet itu. I am very2 kesian. So, I agreed lah with her decision to go out and get a bigger oven :) Tapi ni bukan saya belanja la... ni Cik Wan yg beli sendiri... sebab dia dah saving utk berapa kian lama nya sudaah.... I was the tukang angkat and tukang bantu buat pilihan sahaja :D BTW, bawah ni ialah Toaster Oven yg digunakan utk buat kueh raya pada last year tahun lepas :D Something like ours la... onlye ours is the red kaler one :D

Asked my friend Azhar bin Abdul Raof (a.k.a. AT) on what type of oven to buy... GAS or ELECTRIC? My pseudo-chef friend suggested electric! This is because, you can control the temperature and heat settings easier using an electric oven. Kalau gas... agak susah katanya. Furthermore, you can do a whole lot more with an electric oven!!!

Firstly I was thinking about Gas, because I knew gas ovens would be better for my wallet... with lower electric bills and all :) But then again, why always think about wallet... wallet will get hole also one day! Hua hua hua! Besides, my wife won't be using the oven 24-7! So... OK lah! Get ready to be electrified...

AT suggested to buy the electric oven at Jusco... as Carrefour and TESCO usually up-kan their prices on electrics and electronics (sebab dah kasik murah tang wet market). So, thats why la we all ended up in Bandar Perda punya Jaya Jusco... :D

Annywayz, pergi ke bahagian electric and electronic... Looked at a few models. We were searching for ZANUSSI! Tapi tak kejumpaaan pak. The next best choice was... DE LONGHI! Hehehe... I think it's KENWOOD punya spin-off la, because the warranty text mentioned Kenwood somewhere. So, end up beli lah De Longhi... Quite a sturdy looking oven... :) Quite big also, kira bila masuk troli tu, penuh terus lah!

The next day, Chef Nor Shazwan tarus mengganas tanpa segan silu :) Dibuatnya kueh2 raya yang amat banyak! And tu baru testing phase! Kekekeke.... Ye le, dulu guna toaster oven, can only make sikit2. Now got De LONGHI!!! HIAH! Get ready Kimasami!!! (who ever Kimasami is...).

Okes... ini dia gambau. Layaan.... OH! Lupa plak... berikut juga adalah picture2 gambar ayam Rotisseri (Golek) dan Macaroni and Cheese yg dimasak dalam oven berkenaan oleh Chef Nor Shazwan :D Memang terlioq! Alhamdulillaah dapat bini terel masak :D Okes... Selamat Berbuka Puasaaa (pada jam 7 lebih ya... jgn buka tang matahari tegak kliwon atas kupalaa)

Assalaam aleykom WBT and A Good Day... TQ For Reading my frens :)

Oven De Longhi baru milik Puan Nor Shazwan... Alhamdulillaah

Ayam Rotiseri...Ayam Golek...

Setelah tergolek keluar dari oven

Setelah tergolek sekali lagi, tapi kali ini ke atas pinggan kaler ijau

Macaroni and Cheese yang memang betul betul HOU LIAU!!!

Set Berbuka Puasa Pilihan A. Kalau kat kedai saya jual set ni RM45.75 sen :D

Sayur Brocolli Garlic. MARBELES! I lub U lah daling yg pandai masak :D kekeke

Ini dia saya punya 1st serving. Of course lepas tu ada 2nd n 3rd :D

Alhamdulillaah... walaupun dia bedal kulit ayam je mostly, janji dia makaan... :D



[[Previous Entry on Farhanah's Artwork]]

14 comments:

Rahiza Haszian Abdul Rahim said...

wahh..so jeles..ada oven baru!

pos kuih raya mai LA sket aaa..

Pyan..mintak resepi ayam tergolek dgn macaroni cheese tu dari wifey ko...memang kecuq ayaq liuq laa..

Ahmad Javanese said...

Hahaha.aku akan mintak InsyaAllaah.ni aku tgh cuba akses internet dari tepon ni.jakun sungguh aku ini.hehehe.

dLyn aZmi said...

adeh...
terliiuuurrrrrrr sih!
dugaan tul!

xpe xpe..
aku dh kol mak tadi..
ckp blk mesia ni nak makan macam2..
mak aku buat jek.. tak kire raye or tak :P

Norliana Abdul Rahman said...

aku pun nak resepi!!!

Ahmad Javanese said...

Dlyn: Lyn! Nak sambal DINDING!! Dinding ek? ke Den Den? Tapi sah2 bukan Din Danggg .. sura latar oleh Mat Sentul

Konot: Aku dah email bini aku tadi, insya-Allaah dia kasik bila dah baca.... ameeen

ahj-sd2 said...

boleh order ka mamat?haha..
lepas nie boleh la ko kasi ikan tenggiri bergolek dalam oven wife ko tue..one end ko tonjol mulut tenggiri tue and one end lagi tersembul kuar ikut ekor tenggiri tue..lebih kurang macam ko sula dia aa.. :p

tapi,ikan tue kena kasi salut dengan spice dulu and then bungkus dia (fully cover) dengan aluminium foil.. sambil tunggu ikan tue masak, ko pi bancuh kicap cap kipas udang punya cecah..

eh, apsal aku yg beriya-iya sangat neh.. :p kalu ko buat bebetul, bawak balik sket mat ke asrama.. huhu.. hahaha..

Ahmad Javanese said...

hahaha! Cantek teknik masak tu... berapa minit rasanya baru masak secukupnya?

kalau aku buat insya-Allaah bawak balik. Ayam ni pon hari tu, kalau tak silap aku patot dah bawak balik... tapi tupperware dia tertinggal daaa....

arigato

yaya|azura said...

kat umah aku ni banyak betul oven yg ada tapi aku sikit pon takde idea nak masak apa... sebab, aku takde laki utk dimasak..eh! hmm... hahaha.. ape2jelah ek. neways, aku suke melihat macaroni itew.. bulih courier kat aku barang sepinggan dua??
ohh.. aku nak order Set berbuka puasa itew utk hari nie ye.
sekian. tima kasih.

Ahmad Javanese said...

banyak oven? Mungapa tak kasi tau wahai Yaya Biki :( Kerna kalau tak buleh aku dan esteri rembat satu dari rumah kau saja :D

Kau takde laki utk dimasak? hua hua hua! sungguh aneh tetapi difahami ayat itu :P

Nanti aku suruh bini aku kirim resepi lah... kalau kerem Mac n Cheese nescaya sampai rumah kau ia sudah jadik bahan makanan ulat beluncas di atas pagar rotaaaan :]

dLyn aZmi said...

alpyan..
kalau nak bley jek..
aku pun kerinduan ngan rendang dinding (or dendeng) mak aku tuh :D
marilah beraye aji di umah aku hihihi

Ahmad Javanese said...

Rendang Dinging... yeous... aku rindu itu rendang.
tapi tak tau le buleh ke dok nak singgah umah kau wahai Dlyn Azmi Abdul Kasim Patalon... kerna... kerna... japs. apa reason dia tadi ek? Nanti aku dah ingat aku kasik tau insya-Allaah

dLyn aZmi said...

hahahahha
aku cuti sebulan la beb...
dlm ms tu bley jek insya-Allah... ;)

Unknown said...

Tumpang tanya, Delonghi electric oven tu brapa harga nya yeh? d mana u beli? thanks

Unknown said...

alfian,

thanks for the info..nnt saya try survey area KL..

Related Posts with Thumbnails

Thanks for dropping by