Search The Web With Google

Custom Search
   




Alfian on Facebook | Create Your Badge

Borak2 dengan kawan Syi'ah :)

Okes. Post saya kali ni, mmg akan ada sedikit kontroversi nya. Sebab melibatkan pemahaman keagamaan... walaupun dalam agama Islam kita sendiri :D

Tadi saya baru borak2 dengan kawan dari Iran... A syi'ah guy :) Bukan apa... saya ni dikelilingi ramai kawan2 arab. Dan there seems to be a some friction between orang2 Syi'ah dan masyarakat arab. Tapi tak le sampai gaduh2 tumbuk2 dan potong kepara. Hehehehe. More of perbezaan pendapat yang drastik, dan satu pihak memanjang dok tuduh satu lagi pihak salah etc (mostly, mmg Syi'ah la yang akan dikatakan salah dan sebagainya). Jadik, saya yang di tengah2 ni... orang Melayu Malaysia... yang mmg takde kaitan dengan 'persengketaan' yang ujud di antara mereka... pon menyibuk laaa... dan teringin nak tanya dan nak tahu. Dan kali ni, saya nak tanya from the Syi'ah point of view pulak. Banyak dah dengar negatif pasal orang2 Syi'ah ni. So nak tengok, betul ke benda2 yg saya dok dengar ni.

Yang saya pernah dengar kat Malaysia ni... orang Syi'ah treat Ali (karamallaahuwajhah) as higher than prophet Muhammad (SAW). Selawat orang syi'ah lain dengan sunni, di mana nama Muhammad (SAW) diganti dengan Ali (karamallaahuwajhah). Bila mengucap... sekali lagi nama Ali (karamallahuwajhah) yang digunakan... dan bukan nama Nabi (SAW) ... and many other stuff :| So, betui ke benda2 ni?

Well, lepas saya dok borak2 dengan mamat ni, end up dia kata all that is untrue. Kalau diikutkan, dia kata memang ada perbezaan tentang bagai mana Syi'ah interpret Islam. It's all because of the reference that they've been following since the last 1,300 years. But at the core, dia kata tetap sama, where Ashhadualaa'ilaaha illaah - Waashhaduaana Muhammadarrasuulullaah still applies as the ultimate belief.

Saidina Ali (karamalaahuwajhah) only comes into the picture where he said... if they wanted to have a ranking system... Ali (karamallaahuwajhah) comes after Muhammad (SAW). Meaning, Ali's (karamallaahuwajhah) rank is second to Muhammad (SAW). Takde la pulak Ali (karamallaahuwajhah) diakui sebagai rasul.

Dan tentang kisah peristiwa perayaan berdarah di Karballa ketika Hari Asyura... Menurut beilau, memang dia orang (syi'ah) akan adakan satu commemoration utk mengingati Saidina Hussain pada 10 Muharaam tu. So, around 3-5 million people will berkumpul dan mengingati peristiwa kematian Hussain. Tapi yang bab melukakan diri tu... hanya segelintir yang buat. Dan yang segelintir ni, dia kata adalah dari golongan2 yg 'tidak tahu'... orang2 ignorant... Lebih kurang macam orang2 yg main 'boh' saja la punya style. Dan dia kata jugak, ulamak2 kat sana pon declare benda ni tak betul.

So, lepas dah berjaya dig up semua ni... makin banyak la benda saya nak tanya. :D Harap2 dapat la shed some light on what I only know from listening to other people... And at the moment, my main references are only some Malaysians , Arabs (yang kadang2 agak strong in their opinions), dan also websites (yang mana kredibilitnya pon tak tentu sahih).

Bukan la saya nak buat conclusion yang mana betul yang mana salah. Ilmu saya tak sampai ke tahap tu! Dan saya juga bukan lah nak merubah persepsi saya secara mendadak. Cuma, at least saya buleh dapat the story from both sides :D Insya-Allaah, this is gonna be a knowledgable ride. Dan harap2nye, Allaah will guide me in the right direction :D Sebab ye la kan... kot2 la terkena ajaran sesat mana2 pihak (kalau ada la :P).

Oraits... Mari lah kita berdoa semoga semuanya selamat insya-Allaah :D Assalaam aleykom WBT...

9 comments:

Anonymous said...

ooo... tv la ni dok putar belit cerita.. ishk3

Anonymous said...

ooo.tapi kan masa kat madinah.naper yer org syiah..xnak masuk masjid nabawi..dorg solat kat luar jee..bila ditanya..dorg kata sbb ada makam nabi..cuba tanya kat dia nanti naper camtu????

Ahmad Javanese said...

ISO: Tak tau la aku Farid. Tapi konpem la, memang TV ni nak sensasi je. Kalau tak, takde orang la nak nengok ye dok :P heheheh. So aku rasa ada yg diputar belit... dan ada gak yg betul... wallaahua'lam

Anony: Betul tu Anony. Aku sekarang tengah dalam proses slow2 mau tanya. Semalam baru borak2 intro. Aku pon teringin nak tanya kenapa dia sendiri tak join semayang berjemaah (termasuk Jumaat) kat USM ni. Dulu rasa2 ada member tanya,... alasan dia = kat sini semayang cara lain? Ntoh le... kot2 itu alasan sebenar (yg at first hand mmg nampak macam..."Ish, mmg sesat dia orang ni!!!"...) ... tapi maybe gak dia rasa takut nak semayang ngan kita takut kena bang ngan orang mejid? Ntoh. Mari kita bertanya lagi :D hehehehe.

Tapi... apa pon, saya ni bukan la PRO Syi'ah. Just nak tau ngan lebih lanjut... kot2 la buleh faham lagi mendalam pasal kes syi'ah dan sunni ni :D hehehehe.

zebrallini said...

from my eyes ... syiah nih start daripada political indifference yg lama2 jadik indifference keagamaan ... which aku rasa tak betul

something like melayu lar ... BN vs PAS ... tapi alhamdulillah nasib baik kita nih tak bodoh nak indulge dalam propaganda nak beza2kan ideologi Islam lak, BN dengan Islam Hadhari dia, PAS dengan Islam Hudud nyer

to me ... watever flavor you pick, Sunni Syiah BN PAS, yg penting kita sembah yg satu, kita rujuk pada Quran sebagai panduan dan kita bersatu as one umat Islam.

zebrallini said...

my apologies for the gambar bontot ... will tukar soon

Ahmad Javanese said...

you hairy butt man you. hehehe. betul gak tu Wawa... follow the Quran and Hadith, and unite as one umah :D hehehehe. But of course... I beleive there's a 'third' party making sure this never happens.

some might say I'm paranoid... but then again... maybe not :D....

Azwad said...

Good. This is your personal jihad. All the best!

sumpit said...

member aku ckp, kat mesia, diorg jamak je solat sbb musafir.
ko tanya la tu skali, betol ke idak?

Jawa Troxion 2 said...

konpom, mmg dia jamak.
Zuhr + Asar
Magrib + Isya
Subuh tak jamak

reason, aku tak fully tanya... cuz I asked him this a few months ago.... Lom betul2 kenal lagik masa tu

Related Posts with Thumbnails

Thanks for dropping by